Захисти себе сам. Підприємці гірничої промисловості далі змушені самостійно боронити майбутнє галузі.
Підприємці гірничої галузі продовжують самостійно опиратися корупційним схемам, закладеними законодавчими актами у сфері надрокористування та прийнятами ще за уряду Януковича-Азарова, повідомляють в ГО «СПАС».
Так, 11 липня 2014 року у справі № 813/8643/13-а за позовом ФО-П Заверухи Ігора Миколайовича до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним і скасування наказу, Львівським адміністративним окружним судом було прийнято рішення визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо зупинення дії спеціального дозволу № 4946 від 19.03.2009 року на користування надрами, скасувати наказ Державної служби геології та надр України № 364 від 15.07.2013 року в частині зупинення дії спеціального дозволу № 4946 від 19.03.2009 року на користування надрами і скасувати наказ Державної служби геології та надр України № 32 від 03.02.2014 року в частині анулювання спеціального дозволу № 4946 від 19.03.2009 року на користування надрами. Апеляційної скарги на рішення не поступило, тому рішення суду вже вступило в законну силу.
Нагадуємо, проблемні питання підприємців гірничої галузі вже розглядаються на громадській раді при Львівській обласній державній адміністрації. Надіслано листи з пропозиціями від підприємців в Кабінет міністрів України. Самі підприємці пропонують:
1. Прийняти за норму, що всі спірні погоджувальні процедури з зацікавленими відомствами (землевідведення, екологія, санепідемслужба, органи місцевого самоврядування, сільгоспінспекція) проводяться виключно на стадії одержання спецдозволу на видобування корисної копалини;
2. Розглянути можливість скасування частини повноважень Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України та передачі обов’язків по перевірці надрокористувачів при видобуванні корисних копалин виключно інспекціями Дергімпромнагляду України із залученням, при потребі спеціалістів інших відомств;
3. Скасувати обов’язковість складання програми робіт ( подібно до радянської п’ятирічки) як невідємного додатку до Угоди про умови користування надрами. Встановити у підзаконних актах порядок зупинення спецдозволів і припинення права постійного користування надрами, виключно у судовому порядку та чітко обумовити порушення умов надрокористування, при яких можуть відбуватися такі дії;
4. Службі Держгеонадра України скасувати всі накази про зупинку і анулювання спецдозволів на користування надрами і зобов’язати Держгірпромнагляд України перевірити кожний випадок такого зупинення і анулювання з перевіркою надрокористувача на предмет спроможності займатись видобуванням корисних копалин;
5. Відмінити п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (Моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами);
6. Відмінити п. 27 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (Проведення державної експертизи звітів щодо результатів геологічного вивчення надр, а також інших геологічних матеріалів);
7. Скасувати регламент погодження у Мінприроди України надання надр у користування.
«30 травня 2011 року, відповідно до частини другої статті 16 «Кодексу України про надра» та частини першої статті 14 Закону України «Про нафту і газ», - Кабінет Міністрів України прийняв постанову №615 «Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами».
У цій постанові, окрім суто питання надання спеціальних дозволів на користування надрами, були регламентовані питання зупинення дії спецдозволу (п.22), припинення права користування надрами (п.27), питання «проведення моніторингу та наукового спостереження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, які здійснюються спеціалізованими державними геологічними підприємствами, установами та організаціями» (п.26), а також питання продовження і поновлення дії спецдозволу «за умови надання позитивного висновку спеціалізованим державним геологічним підприємством, установою, організацією, що належить до сфери управління органу з питання надання дозволу, за результатами проведення державної експертизи звітів щодо результатів геологічного вивчення надр, а також інших геологічних матеріалів (п.27).
Відповідно до постанови №615, зупинення дії спецдозволу і припинення права користування надрами здійснюється «..органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби», що суперечить Ст. 26 Кодексу України про надра», де передбачено судовий порядок позбавлення права надрокористування.
Фактично, сьогодні будь-який контролюючий надрокористувача орган через Держгеонадра може ініціювати зупинку чи анулювання спецдозволу. Причому, слід зауважити, що після цього відновлення дії спецдозволу, або його продовження відбувається за умови надання позитивного висновку спеціалізованим державним геологічним підприємством за результатами проведення державної експертизи звітів щодо результатів геологічного вивчення надр, а також інших геологічних матеріалів. Це означає, що надрокористувач, який вже купив право надрокористування – спецдозвіл у Держави за велику суму грошей (відбулися всі експертизи результатів геологічного вивчення надр перед затвердженням запасів корисної копалини у ДКЗ України), змушений знову купляти «Позитивний висновок» у акредитованих геологічних підприємств (а таких по Україні декілька і всі вони в системі Держгеонадр), що коштує надрокористувачу 40-150 тис. грн. (для нафто- газовидобування 1000 тис.грн. за експертизу).
Одночасно з постановою №615 був виданий Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.07.2011р. №262 «Про затвердження Регламенту погодження Мінприроди України надання надр у користування». Згідно цього наказу, для одержання спецдозволу надрокористувач повинен подати у Міністерство пакет документів, аналогічний до Держгеонадр.
Міністерство надсилає пакет документів в області, там вирішують питання надання екологічної карти начальники Обласних управлінь і відсилають пакет знову до Міністерства. І там цей пакет документів погоджують.
Постанова КМУ №615 заклала підвалини для руйнування цілої галузі. Тільки у Львівській області, у 2011 – 2013р.р. зупинили більше 30 і анулювали більше 30 спецдозволів на користування надрами. В «Єдиному державному реєстрі судових рішень» за пошуковим запитом «Державної служби геології і надр» з 01.09.2011 р. знайшлося 55 сторінок по 25 позицій на сторінці адміністративних ухвал та постанов, що стосуються переважно зупинення і анулювання спецдозволів державною службою геології і надр України. А надрами, відповідно поки йде судова тяганина не користуються.
Сьогодні, ми отримали відповідь, що існує проект нової Постанови Кабміну. Але навіть поверхневого перегляду цього проекту на сайті, було достатньо щоб зрозуміти, - пропозиції підприємців не враховано, зате є підозри що проект внесено для законодавчого обґрунтування екологічно досить небезпечного видобутку сланцевого газу на Україні.
Фактично, влада поки нічогісінько не зробила для підприємців гірничої галузі і все ще використовує корупційний досвід попередників. Підприємці змушені судитися, щоб оборонити власні інтереси. Надрами не користуються, бюджет недоотримує значні кошти. І все це може закінчитись знищенням гірничої галузі, а згодом і суміжних галузей, в тому числі і будівельної. Оскільки призведе в Україні до значного подорожчання сировини і непомірного зростання собівартості будівельних матеріалів, разом з іншими негативними чинниками знищить і будівельну галузь в Україні.
Для влади, для законодавця і виконавця все розписано. Підприємці самі запропнували всі необхідні зміни, які потрібно зробити. Питання лише в політичній волі та курсі нашої влади. Чи ми змінюємо лише одне обличчя банди на інше, одних «смотрящих» на інших. Чи в Україні буде перебудована корупційна система попередників на більш ліберальну і європейську для людей, які заробляють для державного бюджету грощі і платять всі податки», - прокоментував заступник голови ГО «СПАС» Олег Пилипенко.
Функції контролюючих органів, що дублюються |
Нормативно-правові акти, що передбачають дублювання |
Найменування платних послуг та/або прихованих контрольно-наглядових функцій |
Нормативно-правові акти, інші акти, що передбачають приховані контрольно-наглядові функції, та надання платних послуг |
Коментар |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
державний нагляд за правильністю розробки родовищ корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) |
п.4); 6); ст.63 Кодексу України “Про надра” Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р., зареєстрований в Мінюсті за 5 квітня 2013 р. |
Нормативно правовий акт вищої юридичної сили - Кодекс України “Про надра” відносить до компетенції органів державного гірничого контролю нагляд за правильністю розробки родовищ корисних копалин, додержання порядку їх обліку тощо. Тому внесення в акт перевірки органів геологічного контролю питань щодо нагляду за видобуванням корисних копалин в межах гірничого та земельного відводів, дотримання показників робочого проекту і річного плану розвитку, правильністю складання акту списання запасів є дублюванням повноважень органів державного нагляду (контролю), що суперечить ст.3 Закону України “Про державний (нагляд ) контроль...” |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
державний нагляд за додержанням правил проведення геологічних та маркшейдерських робіт під час розробки родовищ корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) |
п.7) ст.63 Кодексу України “Про надра” Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р., зареєстрований в Мінюсті за 5 квітня 2013 р. |
До компетенції органів державного гірничого контролю віднесено нагляд за додержанням правил проведення геологічних та маркшейдерських робіт під час розробки родовищ корисних копалин. Тому внесення в акт перевірки органів геологічного контролю питань 10.1-10.5 є дублюванням повноважень органів державного нагляду (контролю), що суперечить ст.3 Закону України “Про державний (нагляд ) контроль...” |
||||
державний нагляд за повнотою видобування запасів корисних копалин і правильністю та своєчасністю проведення заходів, що гарантують безпеку навколишнього природного середовища і гірничих виробок від шкідливого впливу (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) |
п.5) і 9) ст.63 Кодексу України “Про надра” Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р., зареєстрований в Мінюсті за 5 квітня 2013 р. |
Дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю), що суперечить в частині нагляду за повнотою видобування запасів корисних копалин і правильністю та своєчасністю проведення заходів, що гарантують безпеку навколишнього природного середовища і гірничих виробок від шкідливого впливу |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
державний нагляд за додержанням вимог ДБН В.1.4-2.01-97 (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) |
п.4.5 ДБН В.1.4-2.01-97 Радiацiйний контроль будiвельних матерiалiв та об'єктiв будiвництва “Сиситема норм та правил зниження рівня іонізуючих випромінювань природних” Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р., в частині затвердження Акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини...) питання перевірки 10.13-10.14 в частині відповідності вимогам ДБН В.1.4-2.01-97 |
У відповідності до п.4.5. ДБН В.1.4-2.01-97 Радiацiйний контроль будiвельних матерiалiв та об'єктiв будiвництва “Сиситема норм та правил зниження рівня іонізуючих випромінювань природних” Загальний нагляд за виконанням вимог цих ДБН здiйснюють органи Держсаннагляду. |
||||
державний нагляд за своєчасністю здійснення плати за надра (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) |
п.19.1.1 статті 19 Податкового кодексу України Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р. в частині затвердження Акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини...) питання перевірки 10.12 |
Питання перевірки правильності повноти і своєчасності сплати податків і зборів є виключною компетенцію органів державної податкової служби і не може перевірятись органами державного геологічного контролю. |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
державний нагляд за правильністю розробки родовищ корисних копалин (води, грязі лікувальні) |
п.4); 6); ст.63 Кодексу України “Про надра” Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р., зареєстрований в Мінюсті за 5 квітня 2013 р. |
Ввнесення в акт перевірки органів геологічного контролю питань щодо нагляду за видобуванням корисних копалин в межах гірничого та земельного відводів, дотримання показників робочого проекту і річного плану розвитку, правильністю складання акту списання запасів є дублюванням повноважень органів державного гірничого нагляду (контролю), що суперечить ст.3 Закону України “Про державний (нагляд ) контроль...” |
||
державний нагляд за додержанням правил проведення геологічних та маркшейдерських робіт під час розробки родовищ корисних копалин (води, грязі лікувальні) |
п.7) ст.63 Кодексу України “Про надра” Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р., зареєстрований в Мінюсті за 5 квітня 2013 р. |
До компетенції органів державного гірничого контролю віднесено нагляд за додержанням правил проведення геологічних та маркшейдерських робіт під час розробки родовищ корисних копалин. Тому внесення в акт перевірки органів геологічного контролю питань 10.1-10.5 є дублюванням повноважень органів державного нагляду (контролю). |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
державний нагляд за повнотою видобування запасів корисних копалин і правильністю та своєчасністю проведення заходів, що гарантують безпеку навколишнього природного середовища і гірничих виробок від шкідливого впливу (води, грязі лікувальні) |
п.5) і 9) ст.63 Кодексу України “Про надра” Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р., зареєстрований в Мінюсті за 5 квітня 2013 р. |
Дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю), що суперечить в частині нагляду за повнотою видобування запасів корисних копалин і правильністю та своєчасністю проведення заходів, що гарантують безпеку навколишнього природного середовища і гірничих виробок від шкідливого впливу |
||
державний нагляд за своєчасністю здійснення плати за надра (води, грязі лікувальні) |
п.19.1.1 статті 19 Податкового кодексу України Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р. в частині затвердження Акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (води, грязі лікувальні) питання перевірки 10.13 |
Питання перевірки правильності повноти і своєчасності сплати податків і зборів є виключною компетенцію органів державної податкової служби і не може перевірятись органами державного геологічного контролю. |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
державний нагляд за повнотою видобування запасів корисних копалин і правильністю та своєчасністю проведення заходів, що гарантують безпеку навколишнього природного середовища і гірничих виробок від шкідливого впливу (води, грязі лікувальні) |
п.5) і 9) ст.63 Кодексу України “Про надра” Наказ Мінприроди України №133 від 28.03.2013р., зареєстрований в Мінюсті за 5 квітня 2013 р. |
Дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю), що суперечить в частині нагляду за повнотою видобування запасів корисних копалин і правильністю та своєчасністю проведення заходів, що гарантують безпеку навколишнього природного середовища і гірничих виробок від шкідливого впливу |